Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Lip 30, 2018 in Motoryzacja i transport |

Płuca samochodu.

Płuca samochodu.

Tak samo jak każdy samochód jest inny tak samo i jego podzespoły różnią się w zależności od modelu, marki czy rocznika. Wiele samochodów również inaczej działa, napędza je inne paliwo czy mają różne silniki. Ta sama kwestia dotyczy chłodnic samochodowych. W każdym samochodzie jest ich kilka i pełnią różne funkcje.

Chłodnice i ich rodzaje

Pierwszą a zarazem najważniejszą jest chłodnica cieczy. Jest to główny element układu chłodzącego. Odpowiada za obniżanie temperatury jednostki napędowej. Ciecz chłodzona przez tą chłodnicę przepływa wokół bloku silnika i powoduje jego chłodzenie. Tego typu chłodnica najczęściej wykonane są z miedzi lub aluminium. Umieszczone są one przed silnikiem aby jak najwięcej powietrza chodziło silnik. W przypadku awarii tego urządzenia może dojść do przegrzania silnika, jego zatrzymania nawet zniszczenia.
Kolejna chłodnica to intercooler. Odpowiada za chłodzenie powietrza używanego do turbodoładowania. Zbudowana jest z aluminium, w specjalnej technologii która umożliwia pracę w bardzo wysokich temperaturach.
Następne to chłodnicę oleju. Są one niewielkich rozmiarów a ich głównym zadaniem jest olejów przekładniowych lub olej urządzeń hydraulicznych. Zazwyczaj wykonane są z aluminium, przystosowanego do wytrzymywania wysokich ciśnień.
Zadanie nagrzewnic odprowadzanie ciepła z rozgrzanej cieczy chłodniczej do kabiny pojazdu. Wykorzystywana głównie zimą do rozgrzewania samochodu w postaci ciepłego nadmuchu.
Nowsze auta które wyposażone są w klimatyzację posiadają również chłodnicę klimatyzacji, inaczej zwaną skraplaczem. Jej zadaniem jest skraplanie czynnika gazowego klimatyzacji. Wykonana z bardzo cienkich rurek aluminiowych, jest przystosowana do bardzo wysokich ciśnień.
Kolejnym elementem chłodzącym jest parownik. Jego zadanie jest przeciwieństwem nagrzewnicy. Znajduje się pod kokpitem i deską rozdzielczą. Przez niego przepływa gaz który charakteryzuje się niską temperaturą w trakcie rozprężania. W trakcie tego procesu składa się powietrze w aucie, przez co komfort podróży latem jest dużo większy.

Najczęstsze uszkodzenia

Chłodnica jak każde elementy mogą ulegać awarią uszkodzeniom. Najbardziej popularnym uszkodzeniem wśród chłodni gdzie jest brak szczelności. Spowodowane jest to wieloma zmiennymi. Czasem może być to uszkodzenie mechaniczne spowodowane uderzeniem czy wypadkiem. Innym razem jest to zwyczajne zmęczenie materiału, który pod wpływem panującego ciśnienia i warunków rozszczelnią się. Przyczyna może być również zastosowanie nieodpowiednich czynników chłodzących. Zbyt agresywne mogą powodować słabnięcie konstrukcji chłodnicy. Bardzo groźna dla chłodnic jest również korozja. Pojawia się ona w skutek nieodpowiedniego konserwowania chłodnicy, narażania chłodnicy jakiego samochodu na niekorzystne warunki atmosferyczne oraz zbyt rzadkie czyszczenie.

Warto dbać o swoje chłodnice , aby nie były konieczne drogie naprawy i wymiany abyśmy jeździli bez obaw że coś może pójść nie tak.